Ahad, 1 April 2012

DAKWAH : KEPELBAGAIAN JEMAAH...

Berlainan warna, tetapi tetap sama.

Dengan nama ALLAH Yang Maha Pemurah Lagi Maha Penyayang. Segala puji dan syukur kita panjatkan buat ALLAH SWT yang telah memberikan segala nikmat yang kita nikmati di saat ini. Semoga di setiap saat dan ketika kita melakukan setiap amal hanya keranaNya demi mensyukuri nikmat-nikmatNya ini.

Dakwah merupakan sesuatu yang wajib buat semua mereka yang mengaku sebagai seorang Muslim. Seorang ulama’ dakwah pernah berkata, “Barangsiapa yang mengatakan tiada tuhan selain ALLAH dan Muhammad itu persuruh ALLAH, maka dia adalah seorang da’ie.” ALLAH telah menegaskan akan tanggungjawab berdakwah ini dengan begitu banyak sekali di dalam Al-Quran. Antaranya :

"Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang ma'ruf dan mencegah dari yang mungkar; merekalah orang-orang yang beruntung." [Q.S. 'Ali Imran. 3:104]

Kini ramai golongan yang mula menyahut seruan ALLAH ini, terutamanya daripada kalangan remaja, khususnya mahasiswa-mahasiswa di institusi pengajian tinggi (IPT) dalam dan luar negara. Dan setiap individu pastinya akan cuba untuk menjalankan penyeruan kepada kebaikan (amar ma’ruf) dan mencegah kemungkaran (nahi mungkar) ini dengan cara yang paling diyakininya. Keadaan ini akan menghasilkan variasi gerakan dalam penyeruan  ke jalan yang suci ini. Namun jika tidak dicermati, sesuatu yang baik ini akan kelihatan sebagai sesuatu yang buruk, malah mungkin boleh mencetuskan perpecahan yang tidak kita ingini.
 
Pelbagai warna dengan fungsi yang sama - mewarnai. Cara yang berbeza tetapi matlamat yang sama.


Kepelbagaian Jemaah

Dalam mengharungi kehidupan kampus, kita perlu menyedari akan hakikat bahawa ada ramai pihak yang ingin berjuang untuk menegakkan Islam. Dan setiap daripada mereka mempunyai gerak kerja serta sudut pandang tersendiri dalam cara-cara untuk menyebarluaskan fikrah Islamiah kepada masyarakat.

Ada yang berpandangan dakwah perlu dimulakan dengan mempunyai kuasa, agar kita dapat menguasai masyarakat kampus, lalu dengan kuasa itu kita akan mengubah masyarakat ke arah yang lebih baik.

Ada yang mengatakan kita perlu terus menerus menceritakan kelebihan amal kebaikan, ganjaran-ganjaran pahala yang bakal diterima atas ibadah yang dilakukan agar masyarakat akan tertarik kepada kebaikan dan dengan sendirinya meninggalkan keburukan.

Ada pula yang berpendapat masyarakat ini perlu ditarbiyah dengan kefahaman islam dengan baik, lalu dengan kefahaman dan pengamalan Islam itu masyarakat akan mengubah kehidupan mereka ke arah kehidupan yang sesuai dengan syariat dan diredhai oleh ALLAH SWT.

Banyak lagi fikrah-fikrah yang kita lihat. Bahkan mereka yang kelihatan mempunyai fikrah yang sama juga kita akan lihat bahawa mereka mempunyai cara mengatur organisasi yang tersendiri. Sehingga kita akan melihat begitu banyak gerakan Islam yang ada. 

Lalu timbullah persoalan,

“Bolehkah banyak-banyak jemaah macam ni? Nanti orang-orang bukan Islam lihat Muslim ini lemah. Nak menegakkan agama sahaja tidak bersatu."

Sebenarnya banyaknya jemaah yang wujud sekarang ini bukanlah sebuah kesalahan ataupun tanda-tanda perpecahan. Banyaknya jemaah ini menandakan ada ramai orang yang ingin menyahut seruan ALLAH ini:



"...oleh itu berlumba-lumbalah kamu mengerjakan kebaikan..." [Q.S. Al-Baqarah, 2:148]

Masing-masing ingin melakukan perbaikan umat yang terbaik. Mereka yakin dengan jalan perjuangan mereka. Mereka sama-sama ingin menjadi mereka yang paling diredhai ALLAH. Bukankan ini baik?

Berlumba-lumba untuk menjadi Hamba ALLAH & Pejuang Agama yang terbaik.

Menyikapi Kepelbagaian

Untuk menyikapi kepelbagaian jemaah yang ada ini, eloklah kita menelusuri buku Fiqh Al-Ikhtilaf  (Fiqh Perbezaan) pendapat olehSyeikh Yusuf Al-Qaradhwi. Dalam mukaddimah bukunya beliau menulis:
"Hati saya resah jika musuh itu datang dari dalam tubuh kebangkitan Islam itu sendiri. Satu gerakan Islam melancarkan makar terhadap gerakan Islam yang lain.
Saya pun tidak resah bila di dalam tubuh kebangkitan Islam terdapat pelbagai madrasah, kelompok, atau jemaah, yang masing-masing mempunyai manhaj yang tersindiri dalam berkhidmat dan berjuang menegakkan Islam di muka bumi, sesuai dengan sasaran, skala prioriti dan tahapan mereka.
Saya tidak termasuk orang-orang yang bermimpi menginginkan dan menyerukan kepada satu jemaah atau satu gerakan Islam yang akan menghimpun semua aktivis Islam dalam satu sistem dan di bawah satu pimpinan. Terlalu banyak masalah yang merintanginya di samping impian yang memang tidak kena pada tempatnya.”
(Fiqh Ikhtilaf, Mukaddimah, m/s 10)
Seperti yang dinukilkan oleh beliau, setiap jemaah mempunyai gerak kerja dan strategi dakwah yang cukup berbeza malah cara menguruskan organisasi yang tersendiri. Bagaimana kita mengharapkan mereka ini dapat berkerja dalam satu organisasi dengan satu ketua?

Sikap yang perlu ada dalam menanggapi kepelbagaian :
Warna yang berbeza akan melakarkan warna yang indah.


1.   Menerima konsep kepelbagaian jamaah Islamiyyah.

Kepelbagaian jemaah tidak akan menjadi masalah apabila semua pihak  mampu menyikapi perbezaan ini dengan baik. Kita perlu mengiktiraf akan adanya kepelbagaian jemaah dan mereka itu memang ‘layak’ untuk wujud. Masalah akan muncul apabila ada individu-individu atau mana-mana pihak menjadi taksub dan fanatik akan jemaahnya sendiri sehingga menikam dan mengecam orang lain yang bukan daripada jemaahnya. Hanya dia yang benar, yang lain salah dan tidak perlu wujud. Semua perlu menyertainya.

“Kami yang paling awal ada di sini. Kamu masuk tidak ketuk pintu!”

Jadi, jika kamu yang paling awal berdakwah di sini, maksudnya tidak boleh orang lain berdakwah sama? Orang yang sudah punya cara gerak kerja yang diyakininya hanya boleh duduk diam dan tidak berdakwah? Semua orang perlu menyertai kamu walaupun tidak setuju dengan kamu? Adilkah sedemikian?

Sahabatku, janganlah bersikap seperti ini. Fenomena ini hanya menambahkan bilangan musuh dalam berjuang. Tawarkan sahaja kelebihan yang ada pada kita, dan biarkan orang lain memilih yang mana sesuai dengan caranya. Bayangkan jika kita yang menjadi pemula baru bagi fikrah dakwah yang kita bawa di tempat kita. Kita amat meyakini cara kita, tetapi kita dipaksa untuk mengikuti gerakan lain yang kita tidak yakin dengan cara perjuangannya. Mahukah kita? Terimalah mereka seadanya.

Mulakan perubahan dengan menerimanya.

2.  Menghormati di antara satu sama lain dan menjauhkan prasangka buruk.

“Dia rampas mad’u ana!” seorang yang berkopiah mengeluh.

“Ana yang mula-mula dekati adik tu.” Kata seorang wanita bertudung labuh.

“Ana harap enta tidak ‘mengganggu’ adik-adik yang telah bersama dengan jemaah kami. Mereka semua sudah berkomitmen dan bersedia untuk ditarbiyah bersama-sama jemaah kami.” Kata presiden sesebuah jemaah kepada presiden jemaah yang lain.

Sebenarnya saya mahu tergelak mendengar perbualan-perbualan ini. Bayangkan jika adik-adik yang kononnya ‘ditarik’ daripada jemaah mereka itu berada di hadapan, adakah anda mahu berkata-kata seperti itu?

Ketahuilah pintu dakwah adalah Al-Fahmu, yakni kefahaman. Seseorang yang sudah faham dan yakin dengan ideologi pergerakan serta perjuangan sesebuah gerakan dakwah itu sudah pasti akan menyokongnya tanpa berbelah bahagi. Terjadinya fenomena ‘Lompat Jemaah’ ini adalah kerana kurangnya akan kefahaman yang diberikan. Jadi salahnya bukanlah pada jemaah yang menjadi pilihan mad’u kita itu, tetapi diri kita sendiri. Bersangka baiklah kepada mereka dengan merasakan bahawa kita masih belum mampu memberi pemahaman baik kepadanya, lalu dia memilih gerakan yang menurutnya lebih baik.

Ketidakfahaman membawa kepada keraguan.

Saya sering mengatakan kepada mad’u-mad’u saya yang bertanya tentang banyaknya jemaah yang ada dan bolehkah jika ingin mengikut jemaah mereka?
“Antum semua tahu di Malaysia ini ada macam-macam jemaah. Ada PAS, JIM (IKRAM), ISMA, ABIM, TABLIGH, HALUAN, PEMBINA, KARISMA dan macam-macam lagi. Semua mereka tu baik sebab mereka berdakwah untuk mengajak manusia mendekati ALLAH.
“Tetapi ana tidak bersama dengan mereka sebab ana cuba untuk memperbaiki umat dengan cara yang terbaik. Ana tidak kisah anak halaqoh nak ikut mana-mana jemaah yang ada, tetapi ana akan cuba meyakinkan mereka bahawa jalan yang ana tempuhi ini adalah jalan yang terbaik untuk mereka menjaga iman mereka serta menggerakkan dakwah.

“Jika mereka tidak mahu memilih untuk bersama dengan ana, ana akan menganggap mereka memang tidak ditakdirkan untuk berada dalam jalan yang ana pilih ini dan ana akan terus berdakwah kepada orang lain dengan cara yang sama.”
Lalu ada yang berkata, “Wah, sombongnya, macam jemaah dia yang paling baik!”

Maafkan saya, bagi saya ini bukanlah suatu kesombongan, tetapi berfikir secara rasional. Apakah rasionalnya anda untuk bersama dengan gerakan yang anda ikuti sekarang tetapi anda tidak yakin bahawa gerakan anda sedang melakukan yang terbaik?Lebih baik anda tinggalkan gerakan itu dan ikut mana-mana gerakan yang anda rasa lebih baik.

Kefahaman yang benar membentuk fikrah yang tidak tergoyahkan!

Meyakini bahawa jemaah kita adalah jemaah yang terbaik adalah sesuatu kewajaran. Namun kemudiannya mengaku kepada semua bahawa jemaah kitalah yang terbaik mengatasi jemaah-jemaah lain adalah suatu tindakan yang berlebih-lebihan.

Islah nafsak wad'u ghairak.

Wahai Pendakwah, Sedarlah!

Sedarlah, banyaknya jemaah yang muncul sebenarnya memudahkan urusan kita. Semakin banyak pilihan yang boleh diikuti oleh masyarakat sebelum mereka terjebak dalam kerosakan moral yang jauh lebih membimbangkan. Jika mereka tidak bersama kita, maka dia boleh bersama dengan sesiapa sahaja yang memperjuangkan Islam. Jika setiap pendakwah bersikap seperti ini, nescaya akan lahirlah generasi baru dalam umat ini. Generasi pendakwah yang semuanya bersama-sama berusaha dengan matlamat yang sama. Kita tetap bersama dalam penyatuan matlamat.

Sedarlah, tugas kita adalah untuk memperbaiki umat. Umat kini sedang berada di ambang kerosakannya. Hampir setiap hari kita boleh membaca kisah-kisah yang mengaibkan masyarakat kita di dalam surat khabar. Bahkan menjadi sesuatu yang pelik jika dalam seminggu tiada kisah bayi yang dibuang ke tong sampah mahupun di jalanan. Keruntuhan akhlak dan moral bertambah bagaikan cendawan di musim hujan.

Lalu apakah yang kita lakukan? Sibuk menyalahkan antara satu sama lain? Lalu umat terus tenggelam dalam kegelapan jahiliyah yang tidak berkesudahan. Di mana kita untuk menghulurkan tangan menyelamatkan mereka?
 
 Amar makruf Nahi Munkar!!!

Kesimpulan : Jadilah Doktor Kepada Umat.

Berdakwahlah bagaikan doktor. Doktor yang diamanahkan dengan negara yang penuh dengan pesakit-pesakit yang kronik. Sudah pasti kita tidak mampu menyelamatkan kesemua pesakit-pesakit itu. Dan kita perlukan bantuan doktor-doktor lain, meskipun mereka tidak sama tempat belajarnya dengan kita dahulu, dan tidak sama teknik pengubatan yang digunakan. 

Jika pesakit yang ingin kita ubati telah diuruskan oleh doktor yang lain, biarkan sahaja. Masih ramai pesakit yang memerlukan bantuan kita. Tidak kisah siapa yang mengguruskan mereka, yang penting mereka semua dapat diselamatkan.

Tidak mungkin kita akan bergaduh dengan doktor yang lain semata-mata berebut seorang pesakit. Fahamilah keadaan masyarakat. Masih ramai yang perlu diselamatkan. Masih ramai.

Marilah menjadi doktor yang baik kepada umat!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

"WANITA YANG BERAQAL DAPAT MENGUBAH SAHARA YANG TANDUS MENJADI TAMAN YANG INDAH LAGI SUBUR."

Subhanallah

Allah tidak melihat bentuk rupa dan harta benda kalian, tapi Dia melihat hati dan amal kalian.